- Prywatność i bezpieczeństwo – czy wiesz jak bezpiecznie posługiwać się Internetem? – przygotowanie tablicy z wykazem właściwych zachowań w sieci. Ocena na podstawie sprawozdania oraz prac plastycznych/pisemnych, zdjęć przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.
Plakat wykonały uczennice, zbierając informacje jak powinno i nie powinno zachowywać się w sieci. Plakat ten posłuży nauczycielom w przygotowywaniu godzin wychowawczych. Nie jest więc jednorazową „pracą do szuflady”
Niebezpieczne zjawiska w sieci
Niebezpieczne zjawisko | Jak się ustrzec? |
1. Zagrożenia zdrowia psychicznego
-uzależnienie -komputerofobii -nieśmiałość -zaburzonych interakcji i relacji społecznych: -depresja -agresja -lęk społeczny
|
1.-ogranicz czas poświęcany na surfowanie po sieci
-zamienić kontakty przez Internet ze znajomymi na spotykanie się z nimi w realnym świecie -bierz poprawki na fakt, że rzeczywistość w Internecie jest koloryzowana tak jak idealne modelki/modele -stosuj się do ograniczeń wiekowych nakładanych na strony internetowe oraz gry
|
Zagrożenia zdrowia fizycznego
-dolegliwości wzroku -dolegliwości słuchu -anoreksja -bulimia -autodestrukcja -samookaleczenia – samobójstwa w cyberprzestrzeni
|
-siedź w wyprostowanej pozie przed monitorem w odległości 30/40 cm nie dłużej niż 3 godziny dziennie
-w trakcie korzystanie z komputera nie zapominaj o nawodnieniu pokarmie czy potrzebach fizjologicznych |
2. Zagrożenia moralne, zwłaszcza cyberpornografia, prostytucja w sieci, cyberpedofilia, cyberseks, seksting, sponsoring | 2.-nie wysyłaj swoich czy cudzych roznegliżowanych zdjęć do nieznanych osób na portalach randkowych i społecznościowych
W INTERNECIE NIC NIE GINIE! -nie odpisuj i zgłaszaj profile proponujące zapłatę za wysłanie takich zdjęć czy filmików – urywaj kontakt gdy czujesz, że druga osoba chce się z Tobą spotkać na czacie przez kamerkę lub w odludnym miejscu w celu „bliższego poznania się” |
3. Zagrożenia społeczno-wychowawcze, głównie cyberbullying – przemoc i agresja w sieci | 3.-nie bądź TROLLEM czyli użytkownikiem, który rozpoczyna dyskusję z innymi internautami tylko po to, by kogoś zdenerwować lub obrazić
– nie używaj wulgaryzmów! |
4.Hazard w sieci, sekty w świecie wirtualnym, handel żywym towarem i organami, | 4.-nie próbuj dostać się to tzw. Dark Net
-nie wchodź w rozmowy ani propozycje związane z „łatwym zarobkiem” |
5. Zagrożenia z inspiracji sieci substancjami chemicznymi, wśród których wymienia się:
-bigoreksję – sterydy – anaboliki -dopalacze – narkotyki w sieci -pigułki gwałtu -napoje energetyzujące
|
5.–NIGDY nie kupuj substancji chemicznych nieznanego pochodzenia rzez Internet
-nie podejmuj się kupna jakichkolwiek odżywek ,tabletek czy proszków w nieoryginalnym opakowaniu -nie podejmuj się zakupu jeśli sprzedawca nie ma żadnych opinii lub innych dowodzących o jego rzetelności |
6. Zagrożenia poznawczo-intelektualne, związane
z działalnością poznawczą i nauką szkolną
|
6.- nie wykorzystuj wizerunku innych osób bez ich wiedzy i zgody
– nie podszywaj się pod inne osoby TO PLAGIAT! – ściągając prace pisemne lub inne materiały z Internetu zawsze podawaj źródło, z którego one pochodzą |
7. Infoholizm i gry komputerowe nazywane także siecioholizmem, netoholizmem | 7.-miej SAMOKONTROLĘ nad czasem który poświęcasz na gry
-unikaj gier wielowątkowych -traktuj grę jako dodatek i umilenie dnia a nie jako pierwszorzędną potrzebę |
Pracę wykonały Patrycja Lisowska i Wiktoria Sacher z kl. II A